Wat is slack en hoe werkt het?
Als u Slack niet gebruikt, heeft u waarschijnlijk al wel gehoord van deze software. Misschien heeft u zelfs gehoord dat mensen er een werkwoord van maken. ‘Mijn collega Slacked me.’ is hier een voorbeeld van. Hier is een gids over hoe u Slack zou kunnen gebruiken voor uw bedrijf en enkele van de voor- en nadelen.
Wat is Slack?
Slack is een hulpmiddel voor groepssamenwerking dat vooral geschikt is voor teams die op verschillende plaatsen werken. Het is een berichten systeem gebaseerd op kanalen die kunnen worden georganiseerd per project, klant, team of elke andere manier die uw bedrijf nuttig zou kunnen vinden. Slack Technologies Incorporated zegt dat meer dan 12 miljoen mensen en 65 van de Fortune 100 bedrijven hun software gebruiken.
Hoe u Slack kunt gebruiken voor uw bedrijf
Er zijn verschillende manieren waarop u Slack kunt gebruiken. De makkelijkste manier is als software om berichten mee te sturen, voor zowel één-op-één communicatie als groepsdiscussie. Deze groepsdiscussie modus stelt teams in staat om een project in real time te bespreken, bestanden te delen en in de betaalde versie externe gasten uit te nodigen om deel te nemen aan specifieke chats.
Nieuwe kanalen kunnen altijd en overal gemaakt worden. Hierdoor kunt u wanneer dan ook iets nieuws bedenken. De gebruikers kunnen altijd in of uit een kanaal gaan, wat veel flexibiliteit biedt. Binnen kanalen kunt u threads aanmaken die helpen om meerdere gesprekken in één keer te organiseren. Hierdoor hoeft u niet meer de hele tijd verschillende chats te maken met iedereen die het bericht moet zien. Deze side-chats helpen voorkomen dat raaklijnen de primaire aandacht afleiden.
Een van de meest nuttige functies van Slack is de zoekfunctie. Slack houdt een geschiedenis van alle communicatie bij, zodat alle gedeelde berichten of bestanden op elk gewenst moment kunnen worden opgehaald.
Behalve voor berichten kan Slack ook worden gebruikt voor bellen en voor het delen van uw scherm. Het is bruikbaar met meer dan 1500 externe toepassingen: alles van Gmail en Dropbox tot Simple Poll, GoToMeeting, ZenDesk en JIRA.
Doorzoek deze lijst om te zien of de apps die u gebruikt werken met Slack.
Waarvoor is Slack het beste?
Slack is vooral handig als u niet naar iemand toe kunt lopen om een vraag te stellen. Of u nu thuis werkt of op een kantoor, misschien wel op een ander continent, kunt u met Slack uw collega’s altijd bereiken. Naast collega’s kunt u ook klanten, aannemers of gasten meenemen in specifieke gesprekken. Dit kan helpen om belangrijke spelers die geen deel uitmaken van uw kernteam op de hoogte te houden van een project.
Het kan ook goed zijn voor snelgroeiende bedrijven, omdat nieuwe medewerkers toegang krijgen tot eerdere gesprekken zodra ze aan een kanaal zijn toegevoegd. Bedrijven met veel tijdsgevoelige elementen kunnen er ook baat bij hebben, vanwege de snelheid en flexibiliteit van de communicatie.
Is Slack gratis?
Slack heeft een gratis plan dat het op de markt brengt voor kleine teams. Deze kunt u zo lang gebruiken als u wilt, maar er zijn beperkingen. Zo kunt u alleen de meest recente 10.000 berichten doorzoeken. De gratis versie geeft gasten geen toegang tot alle kanalen.
Betaalde plannen verwijderen deze beperkingen en bieden extra veiligheid en opslag van bestanden. Slack verkopen ze aan kleine en middelgrote teams of bedrijven. De kosten variëren van € 6,67 tot € 15 per actieve gebruiker per maand, afhankelijk van het plan niveau en de factureringsfrequentie. Een apart product genaamd Slack Enterprise Grid is voor grote bedrijven.
Voordelen van Slack
- Directe communicatie: Slack kunt u gebruiken op bijna elk mobiel aangesloten apparaat. Ook op uw telefoon dus.
- Doorzoekbare geschiedenis: Dit logboek van interacties kan van onschatbare waarde zijn. Als u in de betaalde versie iets zoekt, dan kunt u elk bestand en gesprek in Slack doorzoeken. Als u dit in de gratis versie doet, dan krijgt u niet alles te zien.
- Integratie met andere tools en diensten: De lijst met applicaties die u kunt gebruiken met Slack is indrukwekkend. Ook voegen ze voortdurend nieuwe diensten toe.
- Publieke en privé kanalen: Deze poortwachtersfunctie van Slack is zeer nuttig. U kunt kanalen of groepsgesprekken beperken tot alleen de mensen die betrokken zijn bij een project. Ook kunt u kanalen openstellen voor het hele bedrijf.
- Gedeelde bestanden: Documenten kunt u delen binnen uw Slack kanalen. U kunt commentaar geven op een specifiek document en direct tips krijgen.
- Push-meldingen: Als u push-meldingen inschakelt (en dat doen de meeste mensen), zal Slack u waarschuwen wanneer er een nieuw bericht in uw groep is.
Nadelen van Slack
- Berichten kunnen snel ongeorganiseerd raken: Wanneer u meerdere mensen heeft die samenwerken aan een project in de chat, kan de informatie die u nodig heeft snel begraven worden. Ook met de zoekfunctie kan dit lastig zijn.
- Verslavend van aard: Met push-meldingen en emoji’s heeft Slack veel van de verslavende kwaliteit van sociale media. Dit kan betekenen dat uw team te veel tijd besteedt aan het controleren van Slack en minder tijd aan het daadwerkelijk doen van hun werk.
- Kan oppervlakkig zijn: Het is moeilijk om diepgaande gesprekken te voeren met de software.
- Chaotisch tempo: Slack beweegt snel en het kan moeilijk zijn om bij te houden wat er aan de hand is. Dit kunt u wel oplossen door de planningstool Monday.com.
Bronnen:
- https://www.thebalancesmb.com/what-is-slack-4772859
- https://slack.com/intl/en-nl/about
- https://slack.com/intl/en-nl/pricing
Naamsvermelding: Brian Edmondson